ТЕХНОЛОГІЇ ІНФОРМАЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО ВПЛИВУ
У технологіях інформаційного-психологічного впливу широко використовується відомий закон філософії – боротьби протилежностей. Будь-яка подія, діяльність, ситуація,завжди має дві протилежні властивості – позитивну та негативну. Змінюючи акценти з однієї на іншу можна посилювати одну з них: добре, погано; добро, зло. У більшості випадків таким чином можна впливати на емоційне сприйняття людиною (колективом) відповідної інформації.
Тут використовуються кількісні показники, що характеризують протилежні властивості, наприклад витрати і отримані результати. В бізнесі за критерій таких показників можуть братись гроші або рейтинги. Маніпулюючи їх показниками можна формувати відповідне розуміння, оцінку того чи іншого суб’єкта в очах керівництва та колективу.
Значне місце у технологіях маніпулювання займає обман. Неправдива інформація приносить швидку вигоду, хоча і не тривалу. Тому такі технології передбачають підтримання відповідного стану в колективі подачею обману протягом значного періоду. У свою чергу обман призводить до формування пасивної поведінки, апатії, застою, невдоволення, руйнування моральних принципів. З метою мотивації потрібних вчинків, поведінки та відносин використовують наступні маніпуляції:
1. Інформацією:
1) Використання інформації.
2) Приховування інформації.
3) Змішування інформації.
Особливі методи подачі інформації:
- формування сприятливого фону (звук, колір, ритм);
- подача інформації великим обсягом або її дозування;
- подача інформації в коментарях чи твердженнях;
- часте повторення інформаційних повідомлень;
- вибір сприятливого моменту подачі інформації;
2. Свідомістю:
1) Інформація про наболіле.
2) Інформація, що зачіпає моральні норми, традиції та переконання.
3) Інформація про невідоме.
4) Інформація про потреби і інтереси.
5) Компрометуюча інформація.
6) Інформація що активізує пристрасть та залежність.
7) Велика неправда (нікому не можна вірити).
Інформаційно-психологічний вплив спрямовується на найбільш вразливі сфери її психіки. Такими сферами є:
- мотиваційна (ціннісні орієнтири, переконання);
- сфера потреб та інтересів, бажань, потягів;
- інтелектуально-пізнавальна (знання, пам'ять, мислення);
- емоційно-вольова (емоції, почуття, настрої, вольові процеси);
- комунікативна (характер і особливості спілкування, взаємини з людьми, між особисті сприйняття);
- функціональна (виконання службових і посадових обов’язків, дисциплінованість).
ТИПИ КОНФЛІКТНИХ СИТУАЦІЙ НА ПІДПРИЄМСТВІ
Характер конфліктної ситуації |
Прояви |
Недобросовісне виконання службових обов’язків |
Порушення трудової дисципліни Брак у роботі |
Незадовільний стиль управління |
Помилки в підборі та розстановці кадрів Помилки в організації контролю Прорахунки в плануванні Порушення етики спілкування |
Неадекватна уява про конкретні ситуації |
Неправильні оцінки та судження про дії інших Помилки в висновках відносно конкретних ситуацій |
Індивідуально-психологічні особливості особи |
Порушення прийнятих на підприємстві правил взаємодії Порушення етики спілкування |
Низька професійна підготовка |
Брак у роботі Нездатність прийняти адекватне рішення |