Прогнозування, з одного боку, передує плануванню, а з другого є його складовою частиною, оскільки використовується на різних стадіях планової роботи, а саме на стадії аналізу середовища і визначення передумов для формування стратегій; на стадії реалізації планів.
В практичній діяльності підприємства використовують такі типи прогнозування:
а)прогнозування, яке ґрунтується на творчому передбаченні майбутнього, використовуючи інтуїцію;
б)пошукове прогнозування — це спосіб наукового прогнозування від даного моменту до майбутнього. Воно опирається на наявну інформацію. В свою чергу
пошукове прогнозування може бути традиційним (коли прогноз є екстраполяцією минулого в майбутнє) і новаторським, альтернативним;
в) нормативне або нормативно-цільове прогнозування полягає в тому, що спочатку визначаються загальні цілі, орієнтири на майбутнє, а вже потім оцінюється розвиток ситуації, виходячи із встановлених цілей. В даному випадку застосовуються переважно якісні методи дослідження.
Результатом процесу прогнозування є прогнози, які можуть бути коротко, середньо і довгостроковими (по часу охоплення), пошуковими, нормативними (по питаннях прогнозування), пасивними і активними.
В економічному прогнозуванні використовують такі дві групи методів прогнозування:
Евристичні.
В основу евристичних методів формування прогнозів покладено використання логічних прийомів, методичних правил, підходів.
Фактографічні.
Методи планування — це засоби, з допомогою яких можна реалізувати принципи планування.