Порушення – це відхилення (ненавмисне або навмисне) від законів, правил, регламентів, інструкцій або норм.

 Основними психологічними причинами порушень є:

- впевненість працівника, що ігнорування правил дозволить виконати поставлене завдання;

- переконаність в тому, що знання та досвід працівника дадуть йому можливість не обтяжувати себе дотриманням правил;

- неправильне планування робіт та відсутність попередньої підготовки, що призводить до необхідності вирішувати проблеми, що несподівано виникли.

 Розрізняють п’ять основних видів порушень, що призводять до проблем на підприємствах:

1) ненавмисні порушення (упущення)виникають, в основному по двом причинам:

- коли правила приписують контроль дій, які неможливо проконтролювати (наприклад, пункт 2.3. «д» Правил дорожнього руху України: не створювати своїми діями загрозу безпеці дорожнього руху);

- коли працівники не знають або не до кінця розуміють правила.

2) порушення, які увійшли в звичку. Ці порушення є сталою практикою: вони відбуваються регулярно та здійснюються несвідомо, часто автоматично.

3) ситуаційні порушення відбуваються, коли людині складно не здійснювати порушень на робочому місці. До цього призводить нехватка часу, відсутність контролю тощо.

4) оптимізуючі порушення визначаються особливостями конкретного завдання. Частіш за все працівники скоюють їх:

- при спробах якось урізноманітнити свою працю (змінити робочу рутину, невиправдано суворі або застарілі правила);

- з намагання вразити оточуючих.

5) особливі порушення відбуваються зрідка, як правило у виключних або неочікуваних ситуаціях, як то пожежа, аварія тощо. Це можуть бути як усвідомлені вчинки так і інстинктивні реакції.

 Існують чотири основних фактори, які спонукають людей вчинювати порушення:

1. переконаність в тому, що виконати роботу можливо тільки відступивши від правил;

2. самозаспокоєність – компетентні працівники вважають, що мають достатньо знань та досвіду, щоб виконати роботу не дотримуючись правил;

3. спокуса реалізувати очевидні можливості – в ситуаціях, коли порушення правил відкривають перспективи «пришвидшити» або «покращити» процес.

4. погане планування робіт або недостатня попередня підготовка.

Порушення (ігнорування) правил працівниками небезпечно і цю проблему потрібно тримати під постійним контролем. Більшості порушень можна запобігти або змінивши правила або уникнувши виникнення самої проблеми.

Найбільш ефективними методами боротьби з порушеннями є грамотне управління на рівні безпосереднього керівника, в тому числі навчання, планування робіт, демонстрація керівником позитивного прикладу власною поведінкою тощо.