ОРГАНІЗАЦІЙНО-КАДРОВИЙ АУДИТ

Організаційно-кадровий аудит – це діагностика стану людських, управлінських та організаційних ресурсів підприємства, спрямована на виявлення проблем в цих сферах і вироблення рекомендацій по їх усуненню.

Організаційно-кадровий аудит включає в себе, як правило, три основних компоненти:

1) аналіз організаційно-штатної структури;

2) аналіз системи управління персоналом, що існує на підприємстві;

3) аналіз кваліфікаційного рівня, компетентності та мотивованості персоналу.

У деяких випадках може бути використаний не весь комплекс заходів, а тільки один або два компонента (в залежності від поставлених завдань).

Головним завданням організаційно-кадрового аудиту є підвищення ефективності роботи підприємства в цілому і окремих його структурних підрозділів та/або співробітників зокрема.

Основні завдання, які вирішуються організаційно-кадровим аудитом:

- аналіз та оптимізація організаційно-штатної структури під стратегічні цілі стоять перед підприємством, її реструктуризація;

- оцінка ефективності діючої системи управління підприємством, перевірка дієвості методик і інструментів, які вона використовує;

- аналіз коректності розподілу функцій на підприємстві (виявлення дубльованих і «провисаючих» функцій, вимірювання індивідуальної завантаженості співробітників);

- оцінка поточного рівня кваліфікації персоналу, виявлення зон некомпетентності;

- аналіз функціональних взаємозв'язків між структурними підрозділами та ключовими співробітниками підприємства;

- аналіз оптимальності та ефективності оплати праці та соціального забезпечення працівників підприємства;

- дослідження рівня лояльності персоналу по відношенню до компанії та її керівництва;

- оцінка трудової дисципліни;

- аналіз використання і витрат робочого часу;

- діагностика соціально-психологічного клімату в колективі, виявлення явних і прихованих конфліктів;

- виявлення перспектив розвитку персоналу та потенціалу для його подальшого використання, формування кадрового резерву;

- підвищення ефективності роботи підприємства.

Користь від організаційно-кадрового аудиту:

1) поліпшення координації роботи підприємства, структурних підрозділів і кожного співробітника окремо;

2) оптимізація чисельності персоналу;

3) підвищення результативності підприємства за рахунок чіткого розподілу обов'язків, налагодження ефективних комунікацій і взаємодії між структурними підрозділами;

4) усунення збоїв у роботі, функціональних «дірок», безрезультатних спроб знайти відповідального;

5)оптимізація витрат на персонал тощо.

            Основні причини проведення організаційно-кадрового аудиту:

1. Зміна вищого керівництва або власників бізнесу – для комплексної діагностики поточної ситуації на підприємстві.

2. Кардинальні зміни стратегічних цілей і завдань підприємства – для ревізії наявних ресурсів і виявлення потенціалу розвитку.

3. Перехід організації на новий щабель розвитку (наприклад, від ручного управління до створення системи менеджменту).

4. Реструктуризація підприємства – для виявлення проблем, дефектів організаційної структури та функціонального наповнення.

5. Великі фінансові витрати на персонал, що не приносять бажаного (очікуваного) результату – для оцінки ефективності оплати праці і застосовуваної системи мотивації і стимулювання.

6. Незадоволення вищого керівництва або власників рівнем продуктивності персоналу та підприємства в цілому – для аналізу кваліфікації і компетентності начальницького і виконавського складу, оцінки трудової дисципліни.

7. Виробничі і міжособистісні конфлікти на різних рівнях ієрархії, висока плинність кадрів – для діагностики соціально-психологічного клімату, вмотивованості та лояльності персоналу, коректність розподілу функцій та зон відповідальності, порядку взаємодії між структурними підрозділами.

8. Після впровадження нових управлінських технологій і інструментів – для перевірки коректності їх роботи та оцінки впливу на персонал.

9. Плановий аудит – для підтримки професійної і трудової дисципліни працівників, впевненості власника в завтрашньому дні, підвищення ефективності роботи підприємства.