Таємний покупець (англ. Mystery Shopper, Secret Shopper) – специфічний метод перевірки спрямований на вирішення внутрішніх проблем підприємства, як то дотримання стандартів обслуговування або атестація персоналу.

Таємний покупець - це агент-контролер, що пройшов спеціальну підготовку та який під виглядом потенційного клієнта проходить всі етапи обслуговування (купівлі товару) на підприємстві і оцінює рівень сервісу за попередньо обумовленими параметрами.

В Україні діяльність «таємних покупців» жодним чином не контролюється і не регламентується. А на Заході та в Європейських країнах діє некомерційна організація MSPA (Mystery Shopping Providers Association) – Міжнародна асоціація провайдерів послуги «таємний покупець». Ця організація розробила та встановила стандарти роботи та сформулювала етику поведінки «таємних покупців». Українські провайдери цієї послуги, в свою чергу,  можуть переймати рекомендації MSPA та адаптувати їх під українську дійсність, принципи ділового обороту та законодавство України.

Для прикладу кілька рекомендацій MSPA:

Дослідження за технологією «Mystery shopping» не повинні використовуватися як підстава для звільнень і стягнень.

- Персонал повинен бути заздалегідь повідомлений про можливі систематичні перевірки методом «таємний покупець».

 - Сценарії для таємних покупців повинні бути безпечні, виключати виконання ними незаконних дій.

 - У випадку відео- або аудіо- фіксації імена штатних співробітників, які перевіряються цим методом, не розкриваються, якщо вони заздалегідь не були попереджені про це (відповідно до чинного законодавства України співробітник повинен дати згоду на такий вид запису).

Проводячи дослідження методом «таємний покупець» фахівці MSPA радять керуватися наступними принципами:

- Чиста і прозора інформація (надання інформації в тому вигляді, як вона є, без прикрас і власних трактувань).

- Порядні таємні покупці. Порушники потрапляють до «чорного списку» без права реабілітації.

- Постійна ротація таємних покупців на одному і тому ж об'єкті для отримання найбільш достовірної оцінки.

- Якість інформації - першочергова, все інше другорядне.

- Максимально докладні коментарі до анкет таємних покупців;

Інструкція «таємного покупця» - це короткий інструктаж для «таємного покупця», в якому відзначені головні моменти з організації перевірки і підготовки звітних матеріалів. Інструкція містить інформацію про об'єкт і суб'єкт, які перевіряються; алгоритм поведінки «таємного покупця» під час перевірки (наприклад, створення штучної конфліктної ситуації); на що необхідно звернути увагу; необхідні артефакти (докази) проведеної перевірки; вимоги щодо заповнення анкет та фіксації інформації; вимоги щодо адресата звітної документації та строків надання звітів.

Анкета «таємного покупця» - документ в якому «таємний покупець» фіксує результати своєї перевірки відповідаючи на поставлені в анкеті питання.