Лояльність (від англ. loyal – вірний) означає дотримання певних законів та правил, коректне, доброзичливе відношення до когось або чогось (до об’єкту лояльності).

Лояльний співробітник – це співробітник, який бажає затриматись на підприємстві на довгий час, якщо буде потрібно, він готовий пожертвувати особистими інтересами на користь компанії, свої посадові обов’язки виконує самовіддано та робить навіть більше, ніж вимагає його посадова інструкція, а його дії ніколи не заподіють шкоду підприємству.

Лояльність співробітника це:

- його намагання зберегти своє робоче місце;

- його бажання виконати свою роботу найкращим чином;

- свідоме дотримання правил встановлених на підприємстві та відповідна вимогливість до інших працівників тощо.

Лояльність і благонадійність різні поняття. Існує багато прикладів коли неблагонадійна людина, наприклад, бандит є лояльним до злочинного співтовариства і, навпаки, людина законослухняна та благонадійна раптово втрачає свою лояльність до підприємства, де пропрацювала багато років, та переходить працювати до конкурентів.

На відсутність лояльності (нелояльність) у співробітника можуть вказувати:

- брехня, обман об’єкта лояльності;

- сарказм, висміювання, наруга над цінностями та переконаннями, які важливі для об’єкту лояльності;

- переважання особистих інтересів над інтересами об’єкта лояльності;

- порушення досягнутих домовленостей тощо.

Існують дві форми нелояльності: демонстративна (відкрита) та прихована (таємна).

Демонстративна форма нелояльності, це коли, наприклад, працівник відкрито починає висміювати всі зусилля керівництва підприємства, а інші працівники, дивлячись на нього, починають сумніватися  в тому, що підприємство заслуговує на їх лояльність. Теорія «гнилого яблука»: одне гниле яблуко в кучі, що складається з сотні хороших плодів, здатне зіпсувати всю кучу. Це відбудеться не зразу. Спочатку зіпсуються ті яблука, які дотичні до гнилого. Потім ті, які лежали подалі, і нарешті, настане момент, коли буде очевидним: всі яблука зіпсувалися, а ті кілька, що ще справляють враження свіжих, також не заслуговують на довіру. Так, що пожалівши одне яблуко можна втратити всі.

При прихованій формі нелояльності співробітник проявляє свою суть таємно. Шкода в наявності, а винуватця немає.

Виявити таємно діючого нелояльного співробітника можна за кількома характерними ознаками:

1) після спілкування з ним інші співробітники часто змінюють свою точку зору на протилежну та на свій захист приводять аргументи невластиві їм;

2) вони ніколи відкрито не оспорюють накази та розпорядження керівництва, а більш того можуть «підмовити» іншого співробітника на критику та обурення, щоб перевірити реакцію керівництва на такі дії;

3) при керівництві вони займають підкреслено нейтральну позицію тощо.

Чим вища посада співробітника, тим вища ціна його лояльності.

Лояльність співробітників можна забезпечити та підвищити шляхом стимулювання їх діяльності, як матеріальними заходами (премії, бонуси, соціальний пакет тощо) так і нематеріальними (подяка, похвала тощо).