Кадровий ризик – це небезпека ймовірної втрати ресурсів підприємства або недоотримання доходів порівняно з варіантом, розрахованим на раціональне використання людських ресурсів, в результаті можливих прорахунків і помилок в управлінні людськими ресурсами.
Кадрові ризики є наслідком недостатньо ефективної роботи з людськими ресурсами і причиною всіх інших видів ризиків на підприємстві.
До кадрових ризиків можна віднести процеси, пов'язані з:
- підбором благонадійних співробітників, що володіють достатньою кваліфікацією;
- контролем благонадійності і лояльності персоналу;
- своєчасним виявленням і локалізацією причин і обставин загроз, в тому числі мінімізації проблеми оптимізації заміни старих кадрів новими;
- акуратним «відсіюванням» співробітників, які створюють загрози стійкої діяльності підприємства та «утриманням» особливо цінних співробітників.
Класифікація кадрових ризиків:
1. По рівню виникнення ризику:
1) індивідуальні – ризики, обумовлені індивідуальними особистостями кожного працівника
– біологічні (вік, стан здоров'я);
– соціально-психологічні (конфліктність, демотивованість тощо);
– моральні (вірування, переконання, цінності, норми, культура);
– інтелектуальні (рівень освіти, інтелекту);
– економічні (професійний потенціал, кваліфікація, компетентність, досвід роботи, працездатність);
– ризики неблагонадійності (недалекоглядність, недбалість, раптове погіршення або поліпшення матеріального становища, соціального положення, марнославство, бажання зберегти посаду, залежність від чого-небудь або кого-небудь, інтриганство,
великі борги, брехливість, наявність судимості, жадібність, образливість, мстивість, підлість, нестійкість до стресів, самотність, скритність тощо).
2) організаційні – ризики, що виникають при неналежному виконання функцій
управління персоналом на підприємстві.
- неефективні управлінські рішення;
- неефективний механізм реалізації управлінських рішень;
- інформаційний ризик;
- комунікаційний ризик.
2. По формі можливої шкоди:
1) майнова шкода – додаткові (позапланові) затрати власника підприємства пов’язані з персоналом;
2) немайнова шкода – погіршення іміджу підприємства.
3. По розміру шкоди:
1) локальні – понесені втрати не мають принципового впливу на погіршення поточних фінансових результатів;
2) середні – понесені втрати об’єктивно не здатні принципово погіршити кінцеві фінансові результати;
3) масштабні – понесені втрати принципово погіршують кінцеві фінансові результати;
4) глобальні – можуть призвести до банкрутства підприємства.
4. За ступенем регулярності:
1) разові (випадкові) – ризики пов’язані з операціями, які достатньо рідко здійснюються підприємством;
2) регулярні – ризики, що проявляються в діяльності підприємства періодично, але не мають для нього постійного характеру;
3) постійні – ризики, що пов’язані з операціями за основним напрямком діяльності підприємства.
5. По значимості для підприємства:
1) пріоритетні – ризики, що співпадають з основним напрямком діяльності підприємства;
2) другорядні – ризики, що мають для підприємства значимий характер.
6. За ступенем чутливості до ризиків різних груп зацікавлених осіб:
1) допустимі - ризики, за якими можливий збиток невеликий – до 25%;
2) прийнятні - ризики, за якими можливий збиток становить від 25 до 50 %;
3) неприпустимі (критичні і катастрофічні) - ризики, за якими можливий збиток оцінюється в межах 50 – 100%.