На будь-якому підприємстві є два типи співробітників. Перший – «бджоли». Другий – «трутні».

«Бджоли» намагаються рухати енергетичні потоки на благо власника підприємства, тобто або заробляють для нього гроші або скорочують його витрати. Причому з мінімальною витратою ресурсів і часу. Це може бути все, що завгодно. Менеджер намагається продати більше одиниць товару, бухгалтер – оптимізувати податки, прибиральниця – щоб в офісі було весь час було чисто. «Бджоли» завжди намагаються виконати те, що від них вимагається, а деколи і трохи більше. Щиро і чесно. «Бджоли» шукають способи збільшити позитивні енергетичні обороти (гроші, клієнти, конверсія) і зменшити негативні (час, витрати, інші ресурси).

«Трутні» – це антиподи бджіл, любителі пояснити, чому це «виконати неможливо», звинувачувати клієнтів у тому, що вони «самі не знають, чого хочуть», знаходити мільйон причин, чому щось не доведено до кінця. Причому часто, на словах, це співробітники, які дбають про інтереси підприємства. Але вони лише створюють видимість роботи і при цьому висмоктують з «кишені» власника підприємства ресурси (зарплату) не приносячи рівнозначною цінності.

«Трутні» вважають, що інші повинні виконувати за них роботу, займаючи в офісі пасивно-агресивну позицію. Така поведінка буде причиною обурення інших працівників, яким доводиться брати на себе більше навантаження. А для існування колективу надзвичайно важливо, щоб кожен виконував свою частину роботи.

Відрізнити «трутнів» від «бджіл» досить легко. Слід просто задати співробітнику питання по вирішенню тієї чи іншої проблеми. Причому ненав'язливо повідомити, що цю проблему можна і не вирішувати, за це покарання не буде. Якщо він намагається вирішити проблему, - добре. Чим відповідь ближча до виконання поставленого завдання, тим більшою «бджілкою» є співробітник. Аналогічно з кількістю варіантів рішення. Чим їх більше, тим краще.

А для оцінки енергійності працівника, слід звертати увагу не тільки на те, що він говорить, але і на те, як він це робить. Для перевірки енергійності можна попрохати працівника, наприклад, принести чашку кави. Цей простий спосіб змусить його порухатися, покаже, наскільки він бадьорий і чи збігається швидкість його роботи з тією, яка потрібна.

Можна провести і такий експеримент: зайти в свій офіс і уважно озирнутися.

Якщо помітили, що робоче місце співробітника (стіл, комп'ютер) розташоване таким чином, щоб той хто раптово зайшов в приміщення не зміг відразу зрозуміти, чим він займається, у нього на столі стоси паперів, а на обличчі скорботно - заклопотаний вираз; при цьому він часто рапортує про успіхи і скаржиться на велику кількість роботи, але не може відзвітувати, що і коли він робить. Це і є «трутень».